In oostenrijk is het onbeleefd om te laat te komen bij afspraken en reserveringen, luidruchtig gedrag in openbare ruimten te vertonen, geen fooi achter te laten bij horecagelegenheden en iemand met alleen de voornaam aan te spreken, tenzij diegene aangeeft dat te waarderen.
Volgens een onderzoek van het Österreichisches Gesellschafts- und Wirtschaftsmuseum uit Wenen beschouwt 84% van de Oostenrijkers punctualiteit als een teken van respect, vooral bij afspraken zoals dinerreservaties of zakelijke bijeenkomsten.
Bij restaurants zoals Figlmüller in Wenen of Hotel Sacher Salzburg wordt verwacht dat klanten 5 tot 10% fooi geven; geen fooi achterlaten wordt door ongeveer 75% van het horeca-personeel als onbeleefd ervaren, aldus enquêtegegevens uit 2022 door Statista.
In openbare vervoersmiddelen zoals de Wiener Linien metro in Wenen, ÖBB treinen of stadsbussen in Innsbruck, is het luid telefoneren of hard praten ongewenst gedrag, waarvoor medewerkers regelmatig reizigers aanspreken; aan boord van ÖBB Nightjet-treinen wordt officieel gevraagd om stilte te respecteren tussen 22:00 en 06:00 uur.
In vergelijking met Nederland, waar het aanspreken met voornaam gebruikelijker is, is in Oostenrijk een formelere aanspreekvorm (“Herr”, “Frau” met achternaam) gebruikelijk; volgens onderzoek door interculturele adviesbureau hofstede Insights benadrukt Oostenrijk ongeveer 20% sterker formaliteit in persoonlijke omgangsregels dan Nederland.
Reisaanbieders zoals TUI en Sunweb geven reizigers expliciet advies over gedragsregels in Oostenrijk; bijvoorbeeld, TUI geeft reizigers officiële richtlijnen mee in reisbrochures waarin punctualiteit en stil gedrag in wellnesshotels zoals Aqua Dome in Tirol extra benadrukt wordt, met prijzen die vaak variëren tussen € 150 en € 300 per nacht voor rustige wellness-verblijven.
Samenvattend moet men tijdens de Oostenrijkse schoolvakanties (zoals Kerstvakantie van 23 december tot 6 januari en Zomervakantie van begin juli tot begin september volgens ministerie van Onderwijs Oostenrijk) extra rekening houden met tijdige reserveringen en gedragsregels als punctualiteit en stilte, omdat accommodaties en transport aanzienlijk drukker zijn waardoor gewenst gedrag extra belangrijk is.