De drukste snelwegen in Frankrijk zijn de Autoroute du Soleil (A6/A7), Autoroute A10 (Parijs - Bordeaux), Autoroute A1 (parijs – Lille), Autoroute A9 (Orange – Spaanse grens) en de ringweg rondom Parijs, bekend als ’Boulevard Périphérique’.
Volgens officiële cijfers van het Franse ministerie van Transport verwerkt de Autoroute du Soleil jaarlijks meer dan 20 miljoen voertuigen. Deze vitale verkeersader verbindt Parijs via Lyon met het zuiden van Frankrijk, met pieken tot 150.000 voertuigen per dag in juli en augustus (bron: Bison Futé).
De Autoroute A10, met een lengte van 543 kilometer, registreert gemiddeld dagelijks meer dan 100.000 voertuigen in de regio Île-de-France, volgens gegevens van het Franse transportbureau SANEF. Op de route Parijs naar Bordeaux loopt de filedruk in zomermaanden vaak sterk op, met vertragingen tot 3 uur en meer.
De Autoroute A1 (parijs naar Lille) verbindt belangrijke Europese knooppunten en ontvangt dagelijks gemiddeld 120.000 voertuigen nabij luchthaven Charles de Gaulle, volgens vinci Autoroutes. Met drukke verkeersperiodes zoals Pasen en Hemelvaart kunnen reistijden hier aanzienlijk oplopen tot enkele uren extra.
De Autoroute A9 tussen Orange en de grens Frankrijk-Spanje heeft volgens officiële metingen van ASF (Autoroutes du Sud de la France) ruim 19 miljoen voertuigen per jaar, met vooral zware verkeersdruk tijdens zomerweekends door reizigers richting Spanje. Reisorganisatie ANWB meldt jaarlijks wachttijden tot meer dan 2 uur op piekdagen in de zomer.
Daarnaast behoort de ‘Boulevard Périphérique’ rondom Parijs tot de drukste wegen van europa, met pieken tot 1,2 miljoen voertuigen per dag, volgens rapporten van de stad Parijs. De gemiddelde snelheid op deze ringweg ligt tijdens piekuren lager dan 20 km/u; daarmee is dit een van de drukste verkeersaders van Europa, vergelijkbaar met de Londense M25 of de Randweg in Antwerpen.
Hieronder volgt een overzichtelijke tabel met de genoemde snelwegen, verkeersdruk en typische knelpunten:
Snelweg | Route | Voertuigen per dag (piekperiode) | Typisch knelpunt |
---|---|---|---|
A6/A7 (Autoroute du Soleil) | Parijs – Lyon - Marseille | tot 150.000 | Lyon, Valence, Orange |
A10 | Parijs – Bordeaux | 100.000+ | Tours, Orléans, Poitiers |
A1 | Parijs – Lille | 120.000+ | Charles de Gaulle luchthavenregio |
A9 | Orange - Spaanse grens | tot 110.000 | montpellier, Perpignan |
boulevard Périphérique | Ringweg Parijs | tot 1,2 miljoen | Porte d’Orléans, Porte de Bercy |
Uit gegevens van reisaanbieders blijkt de verkeersdruk het hoogst tijdens officiële Franse schoolvakanties. ANWB Reizen adviseert reizigers om buiten de zwarte zaterdagen te vertrekken; vergelijkingen laten zien dat reizen buiten de vakantieperiodes gemiddeld 20% goedkoper en aanzienlijk sneller verloopt. Bijvoorbeeld Vacansoleil meldt prijzen die in augustus ruim 25 tot 35% hoger liggen dan buiten de vakanties, bij populaire bestemmingen als campings aan de Côte d’Azur of Languedoc.
Samenvattend: Tijdens Franse schoolvakanties lopen wachttijden op de genoemde snelwegen aanzienlijk op, waardoor vertrektijden buiten “weekenden rouges” en “zwarte zaterdagen” gunstiger en goedkoper zijn voor Nederlandse reizigers.